Choď na obsah Choď na menu

moj-svet-logo-text.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

AKO A PREČO SOM REKONŠTRUOVAL ORBIS MEA

 

 

Stránka ORBIS MEA začala fungovať v auguste 2017. Akým spôsobom som stránku tvoril a s akým problémom som čelil hovorí článok AKO SOM VYTVÁRAL ORBIS MEA

 

 

Prečo som sa po roku rozhodol stránku zrekonštruovať (a to dosť podstatne – zmenil som aj dizajn, aj štruktúru)?

Od začiatku boli moje skúsenosti s jej napĺňaním vcelku pozitívne. Vkladanie článkov, ich editácia a zverejňovanie bolo pomerne jednoduché, nevyžadovalo to nejaké extra programátorské kompetencie. Asi po pol roku existencie stránky som však zistil, že som mal asi príliš „veľké oči“. Myslel som si, že obsah budem schopný aktualizovať aj dva-trikrát týždenne. Ukázalo sa, že je to nad moje zdravotné limity. Bohužiaľ, choroba e vidiaceho pravého oka je progresívna, videnie sa mi zhoršuje, takže som zvládal aktualizáciu obsahu len raz týždenne.

Po čase som tiež zistil, že z hľadiska štruktúry je stránka málo prehľadná. V hlavnom menu bolo veľa rubrík a v nich množstvo  rubrík vedľajších. Niektoré rubriky hlavného menu boli bez príspevkov a ukázali sa ako zbytočné. Súčasne mi časom prestal vyhovovať dizajn a šablóna stránky. Vyvrcholilo to  problémami so zobrazovaním stránky v niektorých prehliadačoch.   Podľa administrátora  to spôsobuje  responzívny dizajn (pozri www.run.sk/responzivny-dizajn). Administrátor vraj na odstránení problémov zobrazovania stránok pracuje. Preto som po necelom roku pristúpil k rekonštrukcii stránky. Že to bude trvať tak dlho (takmer dva mesiace) a že to nebolo vôbec jednoduché, opisujem v nasledujúcich  krokoch, ktoré som uskutočnil.

  1. Uvedomoval som si, že rekonštrukciu nemôžem zvládnuť sám. Potreboval som sa s niekým poradiť, prekonzultovať najmä výber šablóny, vytvorenie celkového dizajnu stránky. Aj keď som musel znovu prelúskať množstvo rôznych návodov, inštruktáží a článkov na internete, rozhodol som sa pomoc na  Facebooku. (Facebook je sociálna sieť a pomoc a rada sú sociálne kategórie). Zistil som, že tam existujú rôzne skupiny, zamerané na tvorbu a dizajn webov. (Skúste si do vyhľadávača Facebooku zadať heslo web dizajn, alebo programátori, alebo podobné heslo. Objaví sa vám veľké množstvo skupín, ktoré sú však uzavreté.)
  2. Aby som sa na niektoré skupiny mohol obrátiť s prosbou o radu, najskôr som sa musel do skupiny prihládiť. Keď moje členstvo odsúhlasili, obrátil som sa na skupiny, ktorých som sa stal členom, s prosbou o pomoc alebo radu pri rekonštrukcii mojej stránky.  
  3. Otvorene poviem, že tieto skupiny sú naozaj uzavreté - nielen formálne, ale aj voči „votrelcom“, ako som ja, teda ľuďom, ktorí prosia o poskytnutie bezplatnej rady. Na moje opakované výzvy zareagovali 4, slovom štyri osoby. Neviem, ako tieto skupiny fungujú, ale podľa mojich skúseností, aj keď sú zaregistrované na sociálnej sieti, príliš sociálne nie sú. Bohužiaľ. Podobne dopadla aj obsahovo podobná výzva (prosba) uverejnená na verejných stránkach Facebooku. A tak mám o ďalšiu skúsenosť viac. Treba sa spoliehať najmä na seba.
  4. Jeden s pozitívne reagujúcich členov skupiny mi odporučil portál WordPress (https://www.websupport.sk/blog/2015/06/novy-web-stiahnite-si-zadarmo-najkrajsie-wordpress-sablony/). Ten na svojej stránke propaguje bezplatné poradenstvo. Napísal som blogerovi, ktorý je uvedený na stránke. Odpoveď som však do dnešného dňa nedostal.
  5. Prvým krokom bolo zmeniť dizajn stránky.  Portál E-stránky ponúka bezplatné šablóny - nekomerčné stránky, ktoré však nekorešpondovali s mojimi predstavami modernej a prehľadnej webstránky. Ľudia, ktorí zareagovali na moje výzvy, mi odporúčali preregistrovať sa na WordPress. To sa už nebolo možné, lebo som už musel zaplatiť faktúru 41 € R-stránkam. Je to na jeden rok. Takže preregistrovať som sa nemohol.
  6. Na stránke Worpress je poradňu Wordpress „Nový web“. Tam ponúkajú bezplatné šablóny, ktoré sa dajú stiahnuť. Zaujali ma dve: Spariking a ešte viac DesignWall.  V manuáli E-stránok pri zmene dizajnu je možnosť použiť vlastnú šablónu. Ale chyba lávky. E-stránky neumožňujú využiť šablóny iných portálov. Teda ani WordPress. Pod pojmom „vlastný dizajn“ ide o zadanie výroby dizajnu v E-stránkach. To ale stojí pár stovák eur.
  7. Tak som musel vyberať zo šablón, ktoré ponúkajú E-stránky ako nekomerčné bezplatne. (https://www.estranky.sk/sablony/). (Inak ponuka komerčných platených šablón je ešte biednejšia a fádnejšia ako nekomerčných.)
  8. Najviac mi pomohol radami a konzultáciami jeden priateľ, ktorý tiež reagoval na moje výzvy. Aj po konzultácii s ním sme vybrali 3-4 šablóny, ktoré ako tak spĺňali moje predstavy aj z hľadiska dizajnu aj z hľadiska štruktúry a funkčnosti. Keď som však všetky 4 šablóny odskúšal, zistil som, že tri neumožňujú prispôsobiť dizajn a jeho funkcie mojím predstavám. Preto jedinou šablónou, ktorá mi ako tak vyhovuje je „Diamant“.
  9. Štruktúru stránky som mal jasnú: čo najmenej komplikované menu, menej hlavných ale aj  vedľajších rubrík.  Aj vzhľadom na moje nové predstavy o výtvarnom oživení stránky, som musel riešiť technické úpravy loga stránky i logá jednotlivých rubrík menu.  Tu mi veľkým pomocníkom boli najmä aplikácie v mojom tablete: „Pinterest“ s nespočetným množstvom obrázkov, ktoré sa dajú vyhľadávať po zadaní akéhokoľvek slovného spojenia, (tu tiež využívam obrázky v Googli), a aplikácia Clips, kde sa dajú do vybraných obrázkov vkladať vlastné texty rôznych formátov, nálepky i Emoji. Výborná aplikácia. Môžete robiť krátke videoklipy, aj so zvukom, resp. aj samotné obrázky – odfotením plochy tabletu a následne klasickým orezaním fotky.
  10. Presúvanie jednotlivých článkov, už uverejnených na stránke do nových či upravených rubrík mi trvalo ani nie tri hodiny. Musel som však aj vzhľadom na celkový dizajn, logo hlavnej stránky aj novú štruktúru, či logá rubrík aktualizovať texty príslušných článkov, čo bola aj vzhľadom na môj hendikep, práca pomerne časovo náročná.

Takže tak.

Ospravedlňujem sa návštevníkom mojej stránky, že museli strpieť jej provizórnu podobu. A tiež sa ospravedlňujem za to, že aj to, čo som rekonštrukciou vytvoril a čo ponúkam, nie je to pravé „orechové“.

Pokúsim sa možno o rok.

Ďakujem za trpezlivosť-

Ján Cangár, august 2018

 

 

Kontakt

Štatistiky

Online: 1
Celkom: 345892
Mesiac: 5274
Deň: 152